Förresten

…är jag lite mallig över att jag nu på egen hand … nästan (det skedde under svågerns överinseende) lyckats meka med en bil för första gången i mitt liv och byta bränslefilter på vår Volvo ”jag rullar” inte.

Det jag absolut måste lägga på minnet är svaret på frågan om var bästa stödjepunkten är när bakvagnen ska lyftas. Många timmar gick åt till att försöka hitta instruktioner om var lyftpunkterna är med en vanlig garagedomkraft – och att sedan förstå dessa instruktioner med alla sina termer som fjäderben, spindelleder och annan marsianska. När jag till slut trodde mig ha kommit fram till något vettigt och slutligen anlände till bilen hade (förstås) mekargenisvågern redan löst problemet genom att placera domkraften under dragkrokens fäste. Dessutom hade han hittat balk med förstärkning längre in under karossen som liksom vinkade till sig en stöttande pallbock.

Grumlet i bägaren är att det inte tycks ha varit bränslefiltret som var problemet. Nästa steg blir att byta vevhusventilation (med allt vad det innebär av skruvar och bultar och slangar och grenrör och annat som måste lyftas bort först.) Hur ska det gå, hur ska det gå…?